Przez kilka tygodni w zeszłym miesiącu NASA nie mogła kontynuować operacji z żadnym ze swoich statków kosmicznych krążących wokół Marsa lub operujących na powierzchni planety.
Nie był w stanie kontynuować operacji z powodu koniunkcji, która umieściła Marsa po drugiej stronie Słońca od Ziemi. NASA nie wyśle żadnych poleceń ani danych do i z Marsa podczas koniunkcji, ponieważ istnieje ryzyko, że polecenia zostaną zniekształcone i spowodują niezamierzone działanie statku kosmicznego.
Jednak teraz, gdy koniunkcja się skończyła, a NASA wykonała swój pierwszy lot z wirnikami Ingenuity przy 2700 obr./min, nadszedł czas na kolejny lot. Pomysłowość jest teraz gotowa do powrotu na Pole Braci Wright na lądowisku Octavii E. Butler. Po powrocie na lądowisko Pomysłowość dołączy później do łazika Perseverance, który będzie podróżował na północ wzdłuż wschodniego krańca Seitah, gdzie obecnie eksploruje.
Po podróży wzdłuż wschodniego krańca Perseverance skieruje się na zachód, aby zbadać starożytną deltę rzeki wkraczającą do krateru Jezero. Wreszcie, Ingenuity przeprowadzi serię lotów, aby powrócić do Wright Brothers Field. Seria lotów będzie wymagać od czterech do siedmiu lotów, a wzdłuż tej trasy NASA wyda aktualizację oprogramowania lotu. Mamy nadzieję, że aktualizacja oprogramowania umożliwi nowe możliwości nawigacji śmigłowca i pomoże przygotować firmę Ingenuity na wyzwania, z którymi może się zmierzyć w przyszłości.
Pierwszy lot tej podróży to lot 15 i miał się odbyć nie wcześniej niż w sobotę, 6 listopada. Lot ma na celu powrót helikoptera do regionu Raised Ridges, który został sfotografowany podczas lotu 10. Lot 15 będzie miał Ingenuity podróżujący 1332 stopy podczas lotu trwającego 130 sekund. Helikopter będzie leciał z prędkością 11,1 mil na godzinę i przechwytuje kolorowe obrazy w wysokiej rozdzielczości, które zostaną zwrócone na Ziemię. Te zdjęcia są wykonywane w rozdzielczości 13 megapikseli i będą zawierać jedno zdjęcie po starcie w kierunku południowozachodnim oraz dziewięć zdjęć wykonanych w kierunku północnozachodnim wzdłuż toru lotu. Oczekuje się, że pomysłowość utrzyma wysokość 39,3 stopy przez cały czas lotu.
Lot 15 to drugi lot dla pomysłowości, który odbędzie się latem na naszej planecie. Wyzwaniem przy lataniu w lecie jest mniejsza gęstość powietrza , a Ingenuity nie został zaprojektowany do pracy w letnim powietrzu o niskiej gęstości. Pierwotnie oczekiwano, że Ingenuity wykona tylko kilka lotów przed wycofaniem z eksploatacji. Jednak spisał się tak dobrze, że NASA rozszerzyła swoją misję.
Latanie latem wymagało od NASA zmiany niektórych aspektów działania śmigłowca. Największym aspektem było zwiększenie prędkości wirnika do 2700 obr./min, aby zrekompensować niższą gęstość powietrza. Ponadto lot 15 zgromadzi krytyczne dane dotyczące wydajności silnika o wysokiej prędkości obrotowej dla zespołu Ingenuity. Zebrane dane pomogą zespołowi zaplanować przyszłe loty w nadchodzących miesiącach.
Oprócz szczegółowych informacji o locie 15, NASA przedstawiła również pewne informacje na temat danych zebranych z lotów. Do tej pory Ingenuity wykonało 83 kolorowe obrazy o rozdzielczości 13 megapikseli, 1772 czarnobiałe obrazy z kamery nawigacyjnej i otrzymało dwie aktualizacje oprogramowania lotu.